esp | cat  
InCom-UAB
Centre amb projecció interdepartamental i interuniversitària
per a la recerca, la difusió i la formació
en l’àmbit de la comunicació
 
   
  Actualitat InCom-UAB  
   
  < Tornar  
 
Amparo Huertas Bailén firma un article a Societies sobre el consum cultural de les dones musulmanes d’origen migrant


“Islam and Mass Media Consumption in Post-Migration Contexts among Women from Northern Africa in Catalonia (Spain)” és el títol del text, resultat del projecte de recerca “Religió i consum mediàtic a contextos post-migratoris, la mirada de les dones musulmanes procedents del Magreb a Catalunya” (2015RELIG00016)

Bellaterra / Basilea (Suïssa), 09-10-2018. Amparo Huertas Bailén participa en el monogràfic que la revista suïssa Societies dedica a les dones en l’Islam, editat per la Dra. Natana J. DeLong-Bas, del Theology Department & Islamic Civilization and Societies, Boston College (Estats Units). En l’article, “Islam and Mass Media Consumption in Post-Migration Contexts among Women from Northern Africa in Catalonia (Spain)”, la directora de l’InCom-UAB reflexiona sobre l’Islam en qualitat de dogma i de cultura amb l’objecte d’entendre com influeix la religió en els processos d’hibridació cultural que es duen a terme amb l’experiència migratòria a partir de l’anàlisi del consum mediàtic.

Entre les conclusions, es detecta que la dieta mediàtica internet domina entre les adolescents i la televisió, entre les adultes (majors de 36 anys). Les dones de major edat tendeixen a consumir productes mediàtics procedents de les seves arrels culturals, però això no es pot interpretar com a una conducta segregacionista. De la mateixa manera que el gust de les adolescents per internet tampoc s’associa amb comportaments assimilacionistes.

A més, el treball ha permès detectar una gran preocupació per la influència que poden tenir els líders religiosos sobre les més joves. Part de la mostra consultada va indicar que, amb una aparença digital moderna, parlen d’un islam en termes fonamentalistes i la seva influència pot ser molt negativa entre les adolescents que no troben en el seu entorn més proper coneixements suficients per entendre què significa ser musulmana.

El projecte “Religió i consum mediàtic a contextos post-migratoris, la mirada de les dones musulmanes procedents del Magreb a Catalunya” (2015RELIG00016), finançat per la Direcció General d'Afers Religiosos (Generalitat de Catalunya) i dirigit per Amparo Huertas Bailén, es va desenvolupar entre el 2016 i el 2017. Aquesta és la segona publicació que sorgeix d’aquest estudi; la primera, firmada per Amparo Huertas Bailén i Maria Luna, fou a la revista Prisma Social, quan l’anàlisi encara no s’havia finalitzat.


Articles:

HUERTAS BAILÉN, Amparo (2018): “Islam and Mass Media Consumption in Post-Migration Contexts among Women from Northern Africa in Catalonia (Spain)” [En línia]. Societies, 8, 91.

HUERTAS BAILÉN, Amparo; LUNA, Maria (2017): “Religión y consumo mediático de las mujeres musulmanas del norte de África con experiencia migratoria” [En línia]. Prisma Social, núm. Especial 2 Investigación en Comunicación Audiovisual y Estudios de Género, setembre. Pàgs. 88-10.



 



 
 
José Luis Terrón forma part del Grup de Treball de Comunicació i Publicitat del Consell Espanyol de Drogodependències i altres Addicions
El 27 de novembre es va constituir el Grup de Treball Permanent de Comunicació i Publicitat, que depèn de la Delegació del Govern pel Pla Nacional sobre Drogues (PNsD), organisme que forma part del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social del Govern d’Espanya
Reunió de treball de l’equip de l’Informe de la comunicació a Catalunya 2017–2018
L’Informe de la comunicació a Catalunya és una obra col·lectiva biennal, creada per l’InCom-UAB l’any 2000, i que ha comptat ininterrompudament amb el suport de la Generalitat de Catalunya i el patrocini de Naturgy. La propera edició estudiarà el bienni 2017-2018 i suposarà el desè volum, amb una anàlisi global de vint anys d’estudi
Montserrat Santamarina col·labora en una investigació de l’InCom-UAB sobre el tractament de la diversitat religiosa a TV3
La professora del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la UAB col·labora en el projecte “Presència del diàleg interreligiós a l’espai públic audiovisual: diagnosi i elaboració d’indicadors. Estudi de cas: TV3”, finançat per la Direcció General d’Afers Religiosos del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya
José Luis Terrón coordinarà un número especial de la Revista Española de Comunicación en Salud dedicat a la comunicació i el VIH
Un dels resultats de les III Jornades Internacionals Comunicació i Salut #parlemdeVIH? és l’edició d’un número especial de la Revista Española de Comunicación en Salud (RECS) dedicat a la comunicació i el VIH, la coordinación del qual correrà a càrrec de José Luis Terrón, director d’SCOMLab de l’InCom-UAB. La recepció de manuscrits està oberta fins el 31 de gener de 2019
SCOMLab (InCom-UAB) participa en la jornada de debat “Entre tu i jo: parlem de VIH/sida?”, organitzada per Actua Vallès i la Fundació Autònoma Solidària
La jornada se celebrarà a Bellaterra, el 5 de desembre, en el marc dels actes commemoratius del dia mundial de la lluita contra la sida. José Luis Terrón, director d’SCOMLab (InCom-UAB) moderarà el debat entre una metgessa de l’Hospital Taulí de Sabadell i testimonis de persones amb VIH
Totes les notícies...
 
 
 
Universitat Autònoma de Barcelona
  Informe de la comunicació a Catalunya
  Portal de la Comunicació InCom-UAB
 
  Institut de la Comunicació (InCom-UAB)
Telèfon: +34 93 581 29 07
incom.uab.cat | incom@uab.cat