esp | cat  
InCom-UAB
Centre amb projecció interdepartamental i interuniversitària
per a la recerca, la difusió i la formació
en l’àmbit de la comunicació
 
   
  Actualitat InCom-UAB  
   
  < Tornar  
 
Experiencias de gamificación en aulas, nou eBook de la col·lecció InCom-UAB Publicacions


L’obra, editada per Ruth S. Contreras Espinosa i Jose Luis Eguía, pot considerar-se com una continuació lògica del llibre Gamificación en aulas universitarias, publicat el 2016 en aquesta mateixa col·lecció i editat també pels mateixos investigadors

Bellaterra, 07-03-2018. La col·lecció InCom-UAB Publicacions acaba de llançar l’eBook Experiencias de gamificación en aulas, editat per Ruth S. Contreras Espinosa i Jose Luis Eguía. Aquest llibre està realitzat en col·laboració amb l’Observatori de Comunicació, Videojocs i Entreteniment (InCom-UAB / UVic-UCC), dirigit per la pròpia Ruth S. Contreras Espinosa.

Com ens recorden els seus editors a la presentació de l’obra, “el primer ús i documentació del terme Gamificació (gamification) es va realitzar el 2008. El terme es va utilitzar en una publicació del blog de Brett Terrill on es descriu la paraula com l’acte de “prendre la mecànica d’un joc i aplicar-la a altres propietats per augmentar el compromís”. Però aquest concepte no fou generalitzat sinó fins el segon semestre de 2010 per Nick Pelling. Ell va introduir el terme quan va escriure un treball com a consultor per una empresa de fabricació de hardware, i gràcies a la publicació de Deterding, Dixon, Khaled i Nacke el 2011. Des d’aleshores, la gamificació ha despertat gran interès tant en la indústria com en l’acadèmia. Aquest interès sembla que s’ha mantingut principalment en l’àmbit dels estudis relacionats amb els jocs (i videojocs) i en l’àrea de la interacció humano-computadora (HCI). I encara que els jocs s’anuncien cada vegada més com a un encert per a l’educació, s’han publicat pocs articles acadèmics i/o experiències que combinen els estudis de jocs d’una forma clara”. El present volum, se centra, per tant, en donar a conèixer diverses experiències de gamificació amb una finalitat educativa.

El llibre es divideix en dues parts. A la primera, Ruth S. Contreras Espinosa se centra en la literatura sobre la gamificació amb finalitats educatives. I resulta del tot necessària per poder delimitar el tema i separar aquestes pràctiques pedagògiques. La segona part està formada per sis capítols, i cada un d’ells tracta d’una ‘experiència’ de gamificació a l’aula. Per tant, es tracta de sis experiències descrites en primera persona pels seus creadors i que, més enllà de relatar-nos què van fer, com i per què, ens obren les portes per adaptar-les als nostres propòsits educatius, doncs a cada una d’aquestes està descrita amb tota profusió de detalls, fet que ens permetrà, com hem escrit, llegir-les, per una banda, com una demostració de gamificació en l’aula (és possible, és útil, no és tan complicat, és divertit, és eficient), i de l’altra, i potser això sigui el més important, com a la base sobre la qual construir les nostres pròpies experiències de gamificació.

En l’obra hi participen 15 autors, de diferents països, lligats tots ells a institucions universitàries (Universidad de Extremadura, Pontificia Universidad Católica del Perú, Universidad de Salamanca, Tecnológico de Monterrey, Universitat de Barcelona, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya y Universidad de Vigo). L’eBook, en síntesi, és una guia clara i útil de la gamificació amb finalitats educatives, tant per aquells que vulguin saber sobre aquestes pràctiques com pels qui volen portar-les a terme. Esperem que, amb aquesta obra, molts dels primers s’animin a ‘jugar’ a l’aula.

Accés a la publicació:

CONTRERAS ESPINOSA, Ruth S.; EGUIA, Jose Luis (2018): Experiencias de gamificación en aulas. Bellaterra: Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona, Colección InCom-UAB Publicacions.

Per a més informació:

CONTRERAS ESPINOSA, Ruth S.; EGUIA, Jose Luis (2016): Gamificación en aulas universitarias. Bellaterra: Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona, Colección InCom-UAB Publicacions.

Col·lecció InCom-UAB Publicacions



 



 
 
Ampliat el termini per presentar propostes a les III Jornades Internacionals Comunicació i Salut de l’InCom-UAB, fins el 15 d’octubre
Aquesta iniciativa, desenvolupada des d’SCOMLAB, es realitza en el marc de les activitats presencials de l’OCC InCom-UAB, amb la col·laboració de la Societat Catalana de Comunicació (Institut d’Estudis Catalans), la Revista Española de Comunicación en Salud i Filmin. La inscripció és gratuïta
La investigadora Mila Segarra, guardonada amb un dels VII Premis Pompeu Fabra, per la seva contribució a la projecció social de la llengua catalana
Amb aquest guardó, la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya reconeix i premia les persones, entitats, empreses o organitzacions que contribueixin en la projecció social de la llengua catalana i fomenta l'acció de la societat civil en l'impuls del català en els sectors de regulació privada
Amparo Huertas Bailén, ponent invitada en unes jornades sobre violència de gènere i xarxes socials a la Universidad de Burgos
La directora de l’InCom-UAB ha estat invitada a realitzar l’obertura de les jornades La violencia de género en redes sociales y medios audiovisuales, organitzades per l’Área de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la Universidad de Burgos els dies 17 i 18 d’octubre. Amparo Huertas Bailén parlarà sobre la mercantilització del feminisme a partir del fenomen #Metoo
Amparo Huertas Bailén firma un article a Societies sobre el consum cultural de les dones musulmanes d’origen migrant
“Islam and Mass Media Consumption in Post-Migration Contexts among Women from Northern Africa in Catalonia (Spain)” és el títol del text, resultat del projecte de recerca “Religió i consum mediàtic a contextos post-migratoris, la mirada de les dones musulmanes procedents del Magreb a Catalunya” (2015RELIG00016)
Carme Ferré Pavia, coautora de tres articles sobre periodisme i llengües minoritaris, en el marc del projecte liderat per HEKA (UPB/EHU)
Durant l’any 2018, el Grupo de Investigación sobre Medios de Comunicación y Periodismo en Lenguas Minoritarias Europeas (UPB/EHU) ha publicat els resultats del projecte de recerca a les revistes International Journal of Commmunication, International Communication Gazette i Estudios sobre el Mensaje Periodístico
Totes les notícies...
 
 
 
Universitat Autònoma de Barcelona
  Informe de la comunicació a Catalunya
  Portal de la Comunicació InCom-UAB
 
  Institut de la Comunicació (InCom-UAB)
Telèfon: +34 93 581 29 07
incom.uab.cat | incom@uab.cat